Bierkade en de Wandelaars

In de afgelopen maanden is er flink ophef ontstaan over de Bierkade. Voor het treject Bierkade/Wageweg is een klankbordgroep door de gemeente ingesteld met de vraag wat er moet gebeuren om het 2-richtingenauto(sluip)verkeer weer mogelijk te maken. Na een jaar overleg bleef het een half jaar stil en het eindrapport moet nog gemaakt worden. Eind-augustus kwam opeens het college naar buiten met een ‘principe besluit’. Volgens hen wordt de Bierkade soort fietsstraat, maar gaat het zo niet heten omdat het niet aan de randvoorwaarden van een fietsstraat gaat voldoen. Veel te veel auto’s.

De klankbordgroep voelt zich gepasseerd, het college van Burgemeester en Wethouders heeft niet het rapport van de klankbordgroep afgewacht en had daar schijnbaar geen vertrouwen in. Dat de laatste 3 verkeerskundige rapporten een fietsstraat en 2-richtingverkeer ontraden staat natuurlijk ook haaks op dit principe besluit. Het is er nu al druk met 8500 auto’s, 4500 fietsers en een zootje brom- en snorfietsen per etmaal. Het autosluipverkeer zal er groeien naar circa 15000 per dag.

In de klankbordgroep zijn bewoners, ondernemers en de Fietsersbond vertegenwoordigd. Via de bewoners ook Animo (Milieu) en de Historische Vereniging Alkmaar. Een deel van hen zat al in eerdere klankbordgroepen en hadden nu geen tijd of zin. Voor de voetgangers is er nooit een vertegenwoordiger geweest. Er is geen voetgangersbond en Veilig Verkeer Nederland heeft in Alkmaar vrijwel geen mensen.

Toch is er wel degelijk een loop- en oversteekprobleem bij de Bierkade. Langs de huizenkant is een minimaal stoepje en bij geparkeerde fietsen en scooters moeten voetgangers over de fietsstrook uitwijken. Er is een zebra naar het pontje, en die zebra is langs de huizenkant dus ook minder goed te bereiken, eigenlijk zou er aan de huizenkant rond de zebra een meter stoep bij moeten, temeer omdat er jaarlaaks 270.00 mensen gebruik maken van de pont en het grootste deel (waaronder alle voetgangers) hier oversteken. Dan is een 4 meter breed zebrapad prima, maar moet je inschuiven tot een metertje stoep langs de huizen.

Langs het water lopen is touristisch gezien leuk. Het is een historisch deel met uitzicht over het NH-Kanaal met het Accijnstorentje. De gemeente heeft een leuke houten steiger aangelegd voor de pleziervaart (ook touristen die te voet de binnenstad in willen).  Tussen de steiger en de weg zit iets wat op kinderkopjes lijkt met daarop broembakken, banken en af en toe een geparkeerde auto. Echt lopen op dat grof bestrate deel is geen pretje. Dan is de steiger handiger, maar die heeft aan het einde bij het Accijnstorentje een hoogte verschil van 20cm. Deze flinke ‘tree’ is te doen door jonge mensen, maar dan moeten ze geen kinderwagen bij zich hebben. Voor ouderen is de steiger dus onbruikbaar en zij zijn overgeleverd aan de ongelijke grof-bestrate route met veel obstakels.

Hoe dan ook iedereen die daar vanaf het pontje richting zuid wandelt loopt vast bij het Accijnstorentje. Daar is geen zebra naar de overkant en langs het Accijnstorentje is maar een halve meter ‘stoep’, als de deur van het Accijnstorentje gesloten is. Met een rollator kan je er niet langs. Voetgangers moeten daar ook over de fietsstrook uitwijken met de geopende deur van het Accijnstorentje. En omdat die dienst doet als havenkantoortje staat de deur vrijwel de gehele dag open.

Na het Accijnstorentje kunnen ze overigens nog niet de drukke Bierkade oversteken. De eerstvolgende zebra is pas bij de Schelphoekgarage. Dan moet je eerst nog een stuk langs de Turfhaven lopen en daar is ook weinig loopruimte. Kortom voetgangers hebben ook problemen met de huidige Bierkade en dat gaat verdubbelen als het 2-richtingautoverkeer wordt ingevoerd.

Meer loopruimte is nu al wenselijk, zeker bij de zebra aan de huizenkant en langs het Accijnstorentje. Ook is het zeer wenselijk om een zebra te hebben bij het Accijnstorentje. En natuurlijk mag de route langs het water qua ‘wegdek’ beter, zodat ook de iets minder stabiele medemens daar kan wandelen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s